Fra skoleåret 2009/10 tilbyder MENTIQA-Odense et 10. klasses forløb til interesserede elever.

Forløbet tilbydes skolens egne elever, som enten ikke vurderes fagligt/arbejdsmæssigt klar eller som modenhedsmæssigt ikke føler sig klar til at forlade grundskolen.

Endvidere optager vi nye elever fra andre skoler, der passer ind i målgruppen, og kunne have brug for det særligt tilrettelagt forløb, vi tilbyder.

På MENTIQA-Odense kender vi de højt begavede unges stærke og svage sider, og kan således hjælpe vores elever til at kunne klare sig bedst muligt i et videre uddannelsesforløb.

Typisk baggrund for at vælge MENTIQA-Odense
Erfaringsmæssigt ved vi, mange børn med særlige forudsætninger er meget understimulerede i folkeskolen – især på de mindre klassetrin. De får derfor ikke de samme muligheder som deres klassekammerater for at ”lære at lære”, fordi det undervisningsmateriale, der bruges, ikke passer til dem.

Når der ikke bliver krævet noget passende af en, vil eleven som udgangspunkt altid kunne blive færdig med sine ting i timen, og har derfor aldrig lektier for. Den rutine ”at skulle lave noget derhjemme” kan derfor ikke indøves. Langt de fleste lærere giver ikke de hurtige elever sværere ting, men giver flere ting af samme sværhedsgrad, hvad eleven så ofte vil føle mere som en straf end som en udfordring. De holder derfor i mange tilfælde op med at lave deres ting hurtigt, og sidder i stedet og laver alle mulige overspringshandlinger INDEN de så går i gang med at lave det, de skal.

Når dette har stået på længe nok, kan det ende med at være et mønster, som så bliver elevens faste arbejdsmønster. Og fra at være superhurtig og dygtig, vil eleven i stedet få en skæv profil, hvor de stadig kan være meget stærke mundtligt, men skriftligt halter de i forhold til kammeraterne, og de kan være særdeles ustabile i forhold til at aflevere stile og så videre.

Et andet typisk forløb der oftest ses hos pigerne er, de bevidst sænker deres fagligt niveau omkring 5.-6. klasse, for at passe ind med resten af pigegruppen. De vil spille uvidende, når adspurgt om forskellige ting på klassen, og bruger faktisk deres høje intelligens til at skjule den høje intelligens. En pige som tidligere var stærk fagligt vil eksempelvis i stedet bruge sine evner på at overbevise alle om, hun ikke kan få mere end 4-taller, fordi hendes evner ikke rækker længere. I stedet vil man måske se hende være klassens konfliktløser, og hun vil hjælpe alt og alle med deres problemer, men kan ikke svare, hvis hun bliver bedt om at fortælle, hvordan hun selv har det eller hvad hun ønsker sig i dette eller hin situation.

Uanset om man er den ene eller den anden type, så bliver det for mange en indædt kamp at skulle begå sig i uddannelsessystemet under hele resten af ens uddannelsesforløb uanset, hvilket niveau, man måtte vælge at uddanne sig på.

Dette altså fordi man simpelthen ikke fik de grundlæggende ting med fra starten.

Der er (heldigvis) også en anden gruppe af børn og unge med særlige forudsætninger, som ikke bokser med alle disse ting. De kan ønske sig et 10. klasses forløb, fordi de måske egentlig gerne vil gå i for eksempel gymnasiet, men modenhedsmæssigt ikke føler sig klar, og derfor gerne vil vente et år. De er selvfølgelig lige så velkomne på MENTIQA-Odense.

Det faglige
Det er obligatorisk for 10. klasse, man skal have 14 lektioner om ugen i fagene dansk, engelsk og matematik. Da hver lektion på MENTIQA-Odense varer 60 minutter, svarer det til 10 ½ (rundet op til 11) timer hos os.

På MENTIQA-Odense er fagene mere specifikt delt op end normalt. Vi har traditionel danskundervisning, hvor der læses og analyseres skønlitterære tekster og så videre, og hvor der vil blive taget udgangspunkt i den enkelte elevs helt grundlæggende færdigheder ved start på MENTIQA-Odense. Som en fast del af skemaet er der skrivning, ligesom der også er stavning for de, som har brug for det.

Derudover er såvel filosofi som retorik som selvstændige fag på skemaet. Filosofi er hovedsagligt mundtligt og her får hjernen virkelig lov at køre på et højt abstraktionsniveau. I år kører faget for vores 9. klasse meget tværfagligt sammen med engelsk.

Retorik kører som et todelt fag. En del af faget er formel retorik omkring, hvordan man præsenterer sig og sin sag. Men hos os retorik er også at udvide sin begrebsverden og lære at forstå, hvordan man måske virker på andre, og hvad man skal tænke over i forskellige sammenhænge sat i forhold til den, man er.

Ud over at lære at præsentere sin sag gennem retorik, skal også man have studieteknik, hvor man lærer, hvordan man så laver de ting, man får for i de andre fag. Det vil eksempelvis sige, at elever som aldrig rigtig fik lært at lave en stil, en artikel eller andre former for opgaver får muligheden for at komme helt tilbage og få fyldt hullerne op.

Vi tilbyder latin, som vi regner med, man tager, medmindre noget særligt taler herfor. Der startes helt fra bunden, så alle kan være med. Latin er ikke kun det latinske sprog, men også kultur ligesom der også bruges tid på generelle grammatikregler.

Vi tilbyder endvidere tysk, geografi, biologi, fysik/kemi, billedkunst og religion. Og så har vi valgfag, som går på tværs af klassetrinnene – i 2008/09 har man kunnet vælge imellem oldgræsk, skak eller hjemkundskab. Vi har ikke fastlagt endnu, hvad der bliver af valgmuligheder til næste år, men der bliver lige så stor bredde.

For de elever, som måske ikke har de store faglige problemer, men mangler et år ekstra før de er modne til gymnasiet, kan vi planlægge et særligt forløb, hvor man eksempelvis følger et fag på højere niveau uden for huset, og så ellers kommer her for resten.

For de elever, som HAR faglige problemer og/eller problemer i forhold til arbejdsvaner, selvdisciplin og lignende, forventer vi, de er ærlige omkring deres mangler, så vi sammen kan lave det bedst mulige forløb, der skal gøre eleven klar til at komme videre i livet.

Det menneskelige
På MENTIQA-Odense får vi hovedsagligt elever ind, som ikke har trivedes i den almindelige folkeskole. Dette gerne hovedsagligt af to årsager – enten føler de sig udenfor i forhold til klassekammeraterne eller også er de på ikke ret god fod med lærerne.

Som tidligere nævnt har skolen understimuleret dem fagligt, da de var yngre, og nu hvor de er ved at være så gamle, de snart skal ud af skolen, er deres indlæring gået fuldstændig i stå. De taler og tænker stadig rigtig godt, men vil altså ofte være dårlige til skriftligt arbejde – dette både inden for dansk og matematik. Man kan læse mere om disse kendetegn på vores hjemmeside – www.mentiqa-odense.dk.

Det, vi kan tilbyde særligt på MENTIQA-Odense, er viden om, hvorfor og hvordan disse mønstre er fremkommet, og hjælpe eleverne med, hvordan man kan arbejde sig ud af dem igen, og forhåbentlig på sigt hjælpe dem til at genfinde deres motivation for at lære.

Men ligegyldigt, hvor engagerede vores lærere er, så oplever vi ofte, den største udvikling socialt og modenhedsmæssigt sker simpelthen fordi eleven kommer ind i en klasse med andre, de er ens med. De møder andre som har de samme stærke og svage sider, hvilket betyder, man måske for første gang har jævnaldrende at spejle sig i, og er en del af normalgruppen.

Søg

Login

SponsorReklamer

 viagra . Download Cory Morrow albums. Best Country genre by Cory Morrow . neuropathy fort collins